Järnbrist


Jag är nu ganska övertygad om att jag har järnbrist, jag hade ganska låga värden under graviditeten och jag misstänker att det fortfarande är så! Runt 30% av Sveriges kvinnliga befolkning ska visst ha järnbrist, detbetyder ju att en massa av oss går runt och är trötta i onödan. Jag är ju vegetarian och nyblivien mamma också vilket visst ökar risken än mer! Dessutom har jag druckit mycket te på sista tiden vilket visst hämmar upptaget av järn!

Jag är trött och slö jämt, tycker till och med att det är jobbigt att gå upp för en trappa. Jag hittade lite information om vad för mat jag bör äta här, men jag tycker det verkar vara jobbigt.. Kombinera järnrika livsmedel med C-vitamin men inte med Kalcium..

Ja, ja jag ska försöka äta mer grönt (sparris, spenat, broccoli) samt kombinera med lite frukt eller juice till varje måltid. Jordgubbar innehåller visst mycket järn stod det och det är ju trevligt, jag äter gärna mycket jordgubbar! Så var det ju det där med att undvika kalcium.. mjölkprodukter bör jag inte äta/dricka till lunch och middag står det, hm det betyder alltså att jag får skippa gräddiga såser då :( Men framför allt så ska jag börja ta mina Mitt-val-vegetarian piller igen! Det bästa vore ju att kombiner maten på rätt sätt men livet som småbarnsmamma är stressigt och det finns inte alltid tid till det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0