Pojkar i rosa?


Jag inspirerades av en debatt som pågår på Familjeliv.se om att klä pojkar i rosa. Trådstartaren länkar till bilder på de här bodysarna från Lindex och frågar vilka som skulle köpa dem till sina söner.



Så här svarade jag:

Jag tycker att den här debatten som pågår i Svergie är överdriven. Jag tycker att den har spårat ut lite. Vi är olika och visst ska vi ha lika värde men det betyder INTE att vi ska vara likadana. Alla ska accepteras som de de är. De flesta tjejer är tjejig och de flesta killar är killiga det som måste accepteras är de som avviker från normen, men det betyder ju inte att man måste utrota allt som är manligt och kvinnligt. Man måste lära små flickor att de är mer än bara söta och lära små pojkar att de får gråta och vi måste lära våra barn att annorlunda inte är fel. Sudda ut linjen mellan manligt och kvinnligt men inte försöka ta bort den helt.

Jag köper olika färger till min son och när han är äldre så ska han få ha på sig det han själv väljer. Om han vill ha rosa så får han ha rosa. Jag tycker det är bra att det finns neutrala kläder i Sverige men de som säger att man är en hemsk person om man inte vill sätta på sin pojkbebis en rosa body är ju lite fel ute.. Då tycker jag att vi ska ta det steget längre och sätta på små klänningar på pojkar! Hur många skulle göra det?

Jag glömde dock svara på frågan: Nej jag skulle inte köpa dessa bodys till Emil men troligen en helrosa, gillar inte dessa två. Jag vill köpa Emil en rosa skjorta som matchar Oscars favoritskjorta :)

Vad tycker du om könsdebatten som pågår i Sverige?


Emil i lite olika färger vi har dock fått 99% av hans kläder från kompisar och släktingar så vi har inte haft så mycket att säga till om.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0