Veckans kulturkrock.. varmt mot kallt


Jag var inne hos Bambi och läste ett inlägg om hur hennes dotter hade reagerat på värmen, hon undrade hur folk i varma länder gör för att skydda sina barn mot värmen.

Här är det ju alltid varmt i Svenska mått mätt (oftast över 20 grader på dagen, just nu runt 35) så man tänker ju att folk här borde vara experter på hur man skyddar ett barn mot värmen.. Men jag vet inte riktigt om de är det, men det är kanske något som jag har missat?

Folk här tycker att jag är galen som har så LITE kläder på Emil, en dag då det är runt 25 grader varmt så brukar han få ha på sig en body eller en soldress bara, ibland med tunna byxor, det tycker folk är HELT galet. Här ser man bebisar med mössa och tre lager kläder, pluss en filt i sånt väder. Det har hänt att folk (som jag inte känner) ha kommenterat vad Emil har på sig (eller INTE har på sig), vi har hört kommentarer som "stackars pojke han har ju inga sockar på sig!", och svärmor försöker alltid bylta på honom mer.. Jag vet inte om Mexicanska barn mår bra av att vara så påbyltade men min lillehalvmexican mår i alla fall INTE bra av det.

Här är det snarare tvärt om, folk är livrädda för att bebisen ska bli för kall. Svärmor var vaken nu på morgonen när jag skulle ut och gå med honom, jag hade lagt över honom två täcken för det är faktiskt lite kyligt här på morgonen. Men.. såklart att svärmor ändå måste kommentera att det faktiskt är kallt ute.. Här frågare sig folk istället "Hur gör människor i kalla länder?"


Påbyltad Emil i November i Sverige, så här ser en mexicansk bebis ut vid ca 20 graders värme..

Kommentarer
Postat av: Hanna

herreminjädragud, det är ju hysteriskt vad folk tror sig veta bäst o ska lägga sig i hur andra föräldrar väljer att klä sina barn! kan du inte be folk som kommenterar att gå o follarse nån stans? herregud!



men däremot tror jag det är typiskt för mor-ochfarföräldrar att vara hysteriska med påbyltning...



och apropå kalla bebisar, jag drömde i natt att jag hade en bebis som jag glömde av o hittade honom i barnvagnen totalt frusen med snö i ansiktet. Usch, det var fruktansvärt.

2010-05-25 @ 10:36:05
URL: http://hannils.blogg.se/
Postat av: Janna-Travelling Baby

Jag bryr mig inte så mycket faktiskt, de får tycka vad de vill.

Usch vilken dröm! Men det betyder nog att du är redo för att bli gravid ;)

2010-05-25 @ 18:24:41
URL: http://travellingbaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0